mandag 25. januar 2010

Zanzibar!

Ahh, Zanzzibaahh! (vår helt egen uttale av Zanzibar.)
Her er mitt reisefølge, Jana, Jeannette og Julie, og jeg på stranda med hotellet. Ser det ikke pent ut?
Det var det og. Og den sanda er helt genial, for når sola steiker som verst midt på dagen, så blir ikke sanda varm. Vanligvis må man jo løpe fra solsenga til sjøen, men her kunne man spankulere som man ville. Fantastisk!
Her er mat markedet i Forodhani Gardens. Bare se på alle de hvite kokkehattene bortover! Masse folk, hver kveld, både lokale og turister. En skikkelig god møteplass!
Bare se på dette synet! Dette er fra stolen jeg satt i første kvelden på ZNZ, da Jeannette og jeg hadde middag på Livingstone og vi satt i strandkanten med denne utsikten.
Her er en av de to kirkene i Stone Town. Husker ikke helt hva han sa, men det tror det var kanskje 300 moskeer, også to kirker eller noe. På fastlandet er det nesten helt motsatt.
Hvertfall i denne kirken, som er der hvor slavemarkedet også var i sin tid, så ser du de "bærestolpene greiene" (hva heter det igjen?), hvis man ser litt nøyere etter så ser man at det er bunnen på "stolpen" som er øverst. Hvorfor? Fordi han som hadde oversynet med hele byggingen av kirka var borte akkurat da arbeiderne satte disse på plass.

Zanzibar er kjent som "the spice island", så her er et utvalg av de f.skj krydderene de hadde å by på. Siden jeg ikke er sånn veldig glad i hot mat, så tok jeg mine forhåndsregler med å ikke bestille de mest spennende rettene på menyen. Uansett så begynte jeg å savne god norsk mat (og ellers vestlig mat) ganske mye på dette tidspunktet, så det ble en del pasta på min tallerken. Hadde selvfølgelig noen prøver på fisk også. King fish (hva er den på norsk?) var riktig god.
Her spiste vi også et par ganger. En svært food marked i Forodhani Gardens i Stone Town. Hver eneste kveld så setter den ene etter den andre opp sine bord, griller og mat. De aller fleste er fiskere, så på dagen (sikkert veldig tidlig!) fisker de, på ettermiddagen forbereder de den og på kvelden kommer de hit og selger den. Det er masse godt, og et veldig bra utvalg!
Alt du kan ønske deg av fiskevarer er å få tak i der.

Noe anna de også selger er ZNZ pizza. Den er også veldig god. Som du ser på menyen (nei, du kan visst ikke se det..) så kan man få den som både dessert og middag. Jeg prøvde begge. Nam!
Det er en veldig tynn deig som de putter ingrediensene på (på den med kylling/kjøtt eller vegetar pizzaen, så knekker de et rått egg over. Spesielt?) også lukker de den igjen, sånn at det blir som et pitabrød ca. Så steiker de den. Så spiser man. Til å anbefale!
Ps: sjekk den bananen! Den er jo helt vill stor!
Utsikten fra Africa House Hotel. Vi sov ikke her, men var innom rett som det var, for det var så fint der. Bare se på utsikten liksom.
Siste dagen på ZNZ så vandre Julie og jeg hvileløst rundt i Stone Towns gater på jakt etter noe å finne på. (det hadde seg sånn at all elektrisiten på hele ZNZ var borte. Og kom til å være borte i vel 3 uker til. Derfor var det helt fryktelig å oppholde seg på hotelrommet når det ikke var noen vifte som snurret (de hadde generatorer de fleste steder, men de kunne jo ikke gå 24/7 heller, så da slo de de av til tider. Som senere, på natta, da Julie og jeg umulig kunne få sovet fordi det var så varmt. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg.. Julie fant ut etter litt tramping i gulvet og åpning av dører at de slo på generatoren igjen. ), gatene var jo ikke så kalde de heller. Men terrasen her, den hadde litt bris i tillegg til vifter, så her satt vi i noen timer. Reserverte også bord til kvelden for middag her. For en utsikt.
Her er Julie og Jana på vei til middag en kveld i Kendwa. Først hadde vi en liten shoot på stranda med solnedgangen. Du så mange fine solnedganger jeg har sett mens jeg var i TZ!

Det er ikke for ingenting at ZNZ er et populært reisemål, og det var en herlig avslutning (minus de tre dagene jeg lå i senga med både det ene og det andre som var feil) på mitt 11ukers opphold i TZ. Anbefales på det sterkeste!
Jeg synes jo det ble litt for mange turister for min del, men sånn er det vel på sånne plasser.
Det jeg likte best med hele denne turen var å vandre uten mål eller mening rundt i Stone Towns trange gater, og det å ligge i strandkanten å kjatte med Julie i flere timer om gangen.
Det var fint det!

Kanskje jeg legger ut noe mer etter hvert. Har vel noe mer på hjertet i grunnen.
Kan jo ikke blande det inn her, så da begynner jeg heller på en ny post.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar