mandag 25. januar 2010

I TZ HAR VIVIAN BLITT VANT MED:

Før jeg dro fra TZ, så skrev jeg en liste over ting som jeg har blitt vant med. Eller rett og slett ting som er helt annerledes enn hva jeg er vant med, og som jeg har måttet leve med i 11 uker.
Enjoy!

- "doer" som er kun et hull i bakken. Deretter har jeg måtte lære meg å sikte godt.

- ris på tallerkenen gjerne opp til fem ganger i uka

- tørt brød (alltid. Utenom til lunch, da fikk vi ferskt.)

- tomat og banan som pålegg til det tørre brødet, - hver dag

- mango hver dag (da sesongen begynte i slutten av oktober (?)

- fruktsalat hver kveld (de 4 siste ukene hvertfall. Godt mamma også har for vane å ha frukt hver kveld!)

- varmt vær (det var kaldt når man måtte gå med genser!)

- myggnetting (nei, den var jeg lei av. og unngikk å bruke den så mye som mulig. alltid skulle den henge rett over ansiktet mitt, og senga var kort nok fra før jeg "tucka" nettingen under maddrassen. Da hadde jeg jo ikke engang muligheten til å strekke ut beina over sengekanten!)

-sove med krølla bein

- spise middag med "fremmede" hver kveld, samt frokost og lunch (alltid mange til måltidene)

- hilse på nye folk flere ganger i uka

- si hadet til flere folk flere ganger i uka

- sosialisere hver dag/ kveld

-kjøre i stufulle biler

-kjøre uten bilbelte (jeg er jo til vanlig VELDIG flink til å bruke belte, men i de fleste bilene der, så var det slettes ingen belter å oppdrive)

-se forskjellen på IV set og extension set, urinal catherter og gastric catherter, etc (et resultat av alle de timene i containeren)

- stå opp presis 0715 hver uke dag (og hver dag møtte jeg Malene med tannbørsten i munnen på vei til badet hvor Jana allerede var)

-dele bad med fem andre (man blir vant med det meste, og bedre kjent med de fleste)

-gå på sala nøyaktig kl0800 hver uke dag

-trene hver dag, så sant det ikke kom noe annet i veien (dette gjaldt vel og merke bare de siste 4-5 ukene. Det er jo i grunnen ikke bare bare det da.)

- skifte bleier

-passe babyer

- skifte bleier som er av stoff, med plastikk rundt

- bibelmøte hver torsdag kl 20

- vaske klærne mine selv, -for hånd! (de fikk seg en godt omgang i vaskemaskinen da jeg kom hjem. Det trengtes! Et tips er å ikke ta med seg noe særlig fine klær, for den der børsten sliter på det meste av stoff!)

- skrape credit til mobilen (siden det som oftest var jeg som ringte hjem, så ble det en del 1000tsh Zain som ble skrapt)

- si det lille jeg kunne av swahili mange ganger om dagen. Flere av de ansatte testet meg, og sa "Habari".. "nzuri". "Karibu"... "asante". "jambo".. "sijambo". etc etc. Altfor basic,- jeg skulle lært det bedre. Jeg klarte meg jo fint da.

- å bli ropt "mzungu" etter hvor enn jeg ferdes (mzungu er ordet de bruker på hvite, men det betyr egentlig "the one who never rests")

- låse døra til rommet mitt hver gang jeg gikk ut

- betale svært lite for middag (betalte en gang under 500nok for middag for 18 personer på Namans (en restaurant i byen)!), overnatting (da Jeannette og jeg var på eyeclinic outreach, så betalte vi 3000tsh for en natt. Det er under 15 nok!) og ellers andre ting. Tailored klær f.eks.

-alle slags krypdyr (slanger(så heldigvis ikke mange!), kakkerlakker, biller, "termites", skorpioner, edderkopper, etc..) De var alle glade i krype over alt.

-gå med slippers i dusjen.(den var egentlig veldig ekkel den dusjen, men med havaianerne på, så er alt fint!)

-være rundt i en helt annen kultur, møte så mange nye folk og få en helt annen innstilling til ting (deriblant tid. jeg omstilte meg rimelig kvikt til Norskstresstid igjen da) .

Jeg tror det var denne opplevelsen som virkelig har fått i gang min tankegang om at vi er så heldige. Derfor har jeg meldt meg inn i Røde Kors og fått meg et fadderbarn i Mosambik.
Det synes jeg alle andre burde gjøre!
Hvis jeg, som ikke en gang tjener penger om dagen, har råd, så har hvertfall alle dere andre det!
8 kroner dagen koster det å hjelpe et barn, en familie, et samfunn, i et land så langt bortenfor Norges grenser. Meld dere opp på Plan! Elller en av de andre organisasjonene. Jeg valgte Plan fordi der får jeg et spesifikt bilde av hvor pengene mine går, i tillegg til at jeg kan ha brevkontakt med en liten 5 år gammel gutt. Moren er -87 modell har allerede to barn og er alenemor for disse barna.

Dagene mine som "frilanser" går i grunnen ganske godt. Jeg har endelig fått litt orden i bildene fra TZ, jeg har nytt det gode været, jeg har vært sammen med venner, jeg har vært sammen med familien, jeg har vært i Oslo, jeg har vært i Gøteborg, jeg har jobbet (jeg skrev tidligere at jeg ikke jobber, men jeg gjør egentlig ikke det, bare sånn littegrann. I helgen var jeg tilbake på min stamplass bak disken i Sørlandshallen en tur. Fredagen serverte jeg sultne Start supportere med mat, og på lørsdag og søndag gikk en gjeng med fulle rogalendinger godt formøyd rundt med et beger med pommes frites. Som i en melding jeg skrev til AM på lørdagen; "..festen begynner ikke før konjakk flaska settes på disken og de går rundt med "sånn tank man buker til å sprøyte for ugress, sånn man har på ryggen" med tube til munnen for å få inn væske til alle tider.." ), og nå går turen til Roma. Jenny og jeg skal sette oss på det "gule og blå" på torsdag og vi kommer ikke tilbake til Norge før i februar!

Ha en strålende dag!
Kanskje jeg tar med meg min nye lekre duppedings til Roma,så blir det en oppdateringen derifra også.

Nei, nå må jeg komme meg ut i finværet! -5 og strålende sol!!

1 kommentar:

  1. Takk igjen, Vivian, for dine betraktninger, bilder og historier. Det er så spennende å bli kjent med deg på den måten! Fortsett med litt blogging - jeg leser gjerne mer! I kveld har det vært godt å drømme seg bort, her er minus 13!

    Mange vinterklemmer fra mamma

    SvarSlett